Bartek Miler z utworem If only I?, czyli muzyczne spektrum z Charlie Chaplinem na czele
|
Fuzja najróżniejszych stylów muzycznych. 10-minutowa podróż od taktów a capella, przez kwartet liryczno- operowy, muzykę symfoniczną, elektroniczną, kończąc na rozrywkowej, okraszonej jazzowymi solówkami. A wisienką na torcie tego nowatorskiego utworu, o charakterze programowym, jawi się sam Charlie Chaplin. Tak, w wielkim skrócie, można opisać najnowsze dzieło poznańskiego kompozytora i multiinstrumentalisty młodego pokolenia - Bartka Milera. Premiera utworu If only I... na kanałach społecznościowych muzyka już 04.06.2020 r.
Artysta, pytany o swoje najnowsze dzieło muzyczne, opisuje je w dwóch słowach: mieszanka wybuchowa. I nie odnosi się to tylko ze specyfiki kompozytorskiej, ale i również muzyków, których Bartek zaprosił do nagrania. To ponad 30 profesjonalistów z całego świata - soliści, muzycy orkiestrowi oraz jazzmani. Dzięki współpracy z tak różnokierunkowymi zawodowcami udało mu się doskonale połączyć m.in. orkiestrę symfoniczną z chórem wykonującą muzykę programową, motyw z Symfonii alpejskiej Ryszarda Straussa, partie muzyki elektronicznej z drum and bass, cytat z utworu Mean it amerykańskiego multiinstrumentalisty Louise'a Cole’a (znanego z jazz-funkowo - elektronicznego duetu KNOWER) oraz fragmenty przemowy Charliego Chaplina z filmu Dyktator (1940 r.).
To one były motywem przewodnim powstania utworu - pod treść i intonację monologu Artysta aranżował muzykę. Przemówienie Chaplina to, na pierwszy rzut oka niepozorna, ale jakże głęboka prawda o ludzkości. Od kiedy tylko sięgam pamięcią bardzo mnie dotyka. W tych trudnych dla nas czasach miałem potrzebę wykorzystać jego genialny speech do stworzenia tego utworu - mówi sam kompozytor.
Praca nad utworem i jego wizualizacją trwała od początku marca do końca maja bieżącego roku. W całości utwór powstawał zdalnie. Kompozytor, na samym początku, rozpisał nuty dla każdego uczestnika projektu. Artyści nagrywali swoje partie sami w najlepszych, możliwych do uzyskania, warunkach. I to nie tylko audio, ale również i video. Ogromną pracę wykonał montażysta Bartka Milera - Dawid Ratajczak, który otrzymał ponad 20 gigabajtów surowego materiału do opracowania. Wspólnie z Bartkiem udało im się stworzyć obraz, który wraz z dźwiękiem przybrał kształt mini spektaklu. Koordynacja pracy tak dużej liczby osób w projekcie, szczególnie w sposób zdalny, była dla Bartka nie lada wyzwaniem, jednak jego doświadczenie i profesjonalny sposób pracy muzycznej pozwolił sprawnie zwieńczyć dzieło.
Oficjalna premiera odbędzie się 04.06.2020 o godzinie 20:00 na Facebooku poprzez relację live, podczas której Bartek opowie o szczegółach dotyczących projektu i jak będzie odpowiadał na pytania słuchaczy i mediów.
Bartek Miler - urodzony w 1992 roku w Paryżu.Czynnie udziela się w środowisku artystycznym, bierze udział w licznych konferencjach, koncertach, festiwalach, konkursach i przesłuchaniach jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy. Prowadzi również warsztaty i masterclass w wyższych uczelniach muzycznych i szkołach muzycznych drugiego stopnia na terenie Polski. Jego działania również dotyczą sfery naukowej wygłaszając referaty na różnych konferencjach ogólnomuzycznych na terenie kraju w celach propagowania sztuki perkusyjnej w Polsce i za granicą. Bartek Miler jest wszechstronnym artystą praktykującym różne style i obracającym się w kontrastowych dziedzinach muzyki. Jest multiinstrumentalistą, który wykorzystuje swoje umiejętności gry na klarnecie, klarnecie basowym, fortepianie, perkusji klasycznej i rozrywkowej w różnych eksperymentach i projektach muzycznych. Od roku 2009 został doceniony jako perkusista na konkursach i przesłuchaniach w skali ogólnopolskiej i światowej jako nieprzeciętny solista i kameralista. Jest współzałożycielem zespołu perkusyjnego „Trio BenBen”, który wielokrotnie osiągał znaczące sukcesy na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej. W 2012 roku zespół brał udział w prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Zespołów Perkusyjnych w Luksemburgu, gdzie dotarł do półfinałów będąc najmłodszym zespołem konkursu. We wrześniu 2013 roku został laureatem I i II nagrody dwóch międzynarodowych solowych konkursów perkusyjnych „Italy Percussion Competition” w Montesilvano, we Włoszech. We wrześniu 2014 roku zakwalifikował się na podstawie przesłanych nagrań do jednego z najbardziej prestiżowych konkursów solowych o randze światowej w Monachium – „ARD International Music Competition”. W 2015 roku został laureatem programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. W tym samym roku został również laureatem wielu nagród (I nagroda, III nagroda i dwie nagrody specjalne) na I Ogólnopolskim Konkursie Perkusyjnym im. Jerzego Zgodzińskiego. W listopadzie 2016 roku Bartek Miler zdobył nagrodę „Annelie” na największym konkursie perkusyjnym na świecie „TROMP International Percussion Competition Eindhoven” przyznaną przez zewnętrzną komisję „młodych” za najlepszą osobowość muzyczną konkursu. W maju 2017 roku perkusista otrzymał 3 nagrodę na międzynarodowym konkursie dla wszystkich instrumentalistów „Rising-Stars Grand Prix International Music Competition Berlin” i 1 nagrodę Overall Winner na międzynarodowym ogólnomuzycznym konkursie “The Muse Competition Greece” w 2019. Został również stypendystą fundacji artystycznej ADAMI we Francji. Grał recitale solowe w takich salach jak Schola Cantorum w Paryżu, w Sali Kameralnej NOSPR’u czy też na festiwalu “Poznańska Wiosna Muzyczna 2019” w sali Wielkiej CK Zamek w Poznaniu. Od 2011 roku współpracuje z Poznańską Filharmonią. Występował w koncertach z orkiestrą Adama Sztaby i jako gość specjalny z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”. Współpracuje również jako trio z gitarzystą Łukaszem Kuropaczewskim i akordeonistą Maciejem Frąckiewiczem. W czerwcu 2017 roku Bartek Miler ukończył studia magisterskie w Narodowym Konserwatorium Muzycznym w Lyonie, we Francji, w klasie perkusji prowadzonej przez wybitnego międzynarodowego solistę i pedagoga Jean Geoffroy. Obecnie jest studentem studiów doktoranckich w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu pod opieką pedagogiczną prof. dr hab. Krzysztofa Przybyłowicza.